زدن آسپرین پروتئین دانشمندان اخبار پزشکی

زدن: آسپرین پروتئین دانشمندان اخبار پزشکی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اجتماعی خطر دزدی اثر انگشت

برخی حقوقدانان نسبت به سوءاستفاده احتمالی از انگشت‌نگاری هشدار می‌دهند و معتقدند این مسأله مرتبط باموضوع امنیت ملی است و باید بررسی شود

خطر دزدی اثر انگشت

خطر دزدی اثر انگشت

عبارات مهم : انگشت

برخی حقوقدانان نسبت به سوءاستفاده احتمالی از انگشت نگاری هشدار می دهند و معتقدند این مسأله مرتبط باموضوع امنیت ملی است و باید بررسی شود

شاید بارها این اتفاق جهت شما که این مطلب را می خوانید، رخ داده باشد که جهت دریافت کالا یا بسته ای از شما اثرانگشت گرفته شود. تمامی افراد در مواجهه با این عنوان به آسانی این کار را انجام می دهند ولی نمی دانند که افراد سودجو می توانند بعدها از این اثر انگشت ها سوءاستفاده های بسیار زیادی کنند. اغلب شرکت هایی که از شما جهت تحویل کالا اثرانگشت می گیرند این استدلال را دارند که جهت احراز هویت شما در سیستم ارزش باید حتما اثرانگشت شما را داشته باشند، درحالی که این کار اصلا مورد نیاز نیست، لیکن شما هنگامی که به سوپرمارکت جهت خرید یک پاکت شیر مراجعه می کنید، فروشنده از شما به هیچ عنوان امضا یا اثرانگشت نمی گیرد و شاید بتوان از این مثال جهت رد استفاده از اثرانگشت در بعضی از شرکت ها استفاده کرد.

خطر دزدی اثر انگشت

اثرانگشت حالا عنوان مهمی هست، از ورود به سیستم بعضی یارانه ها یا گوشی گرفته تا حضور و غیاب پرسنل در اداره ها. تا همین چند سال پیش و قبل از استفاده از اثرانگشت جهت لوازم الکترونیک، بیشترین و مهمترین استفاده از اثرانگشت در پرونده های قضائی بود و البته سوءاستفاده های دیگری نظیر جعل اسناد هم با همین اثرانگشت انجام می شود. ولی در سال های اخیر با توجه به ارزانی و دردسترس بودن وسایل و تجهیزات مربوط به خوانش و ثبت اثر انگشت، تقریبا در همه گروه های کاری از آن استفاده می شود. دیگر انگار اثرانگشت آن قدر عنوان ناچیزی شده است است که جهت هر کاری از آن استفاده می کنند، از باز کردن حساب بانکی تا تحویل گرفتن هدایا از ادارات و شرکت ها. بارها شنیده ایم که هنگامی که می خواهند به کارمندان اداره ای کارت هدیه یا اقلام غذایی بدهند، از آنها اثرانگشت جهت ثبت تحویل آن می گیرند.

اما از کاربردهای مهم انگشت نگاری می توان به کنترل روند اقامت های طولانی مدت در کشورهای دیگر و ورود و خروج مداوم افراد از کشوری به کشور دیگر به وسیله اداره مهاجرت کشور میزبان اشاره کرد. با توجه به قوانین مهاجرتی، هرگاه تبعه خارجی قصد اقامت بلندمدت را در کشور میزبان داشته باشد، موظف به انگشت نگاری و ثبت اطلاعات فردی در سیستم رایانه ای هست، هرچند کشور ما این مورد را توهین به شهروندان خود می انگارد. ولی طبق قوانین تازه بین المللی، جهت سفر به بعضی کشورها، انگشت نگاری یک امر بدیهی و طبیعی است.

برخی حقوقدانان نسبت به سوءاستفاده احتمالی از انگشت‌نگاری هشدار می‌دهند و معتقدند این مسأله مرتبط باموضوع امنیت ملی است و باید بررسی شود

امروزه بسیاری کشورهای عضو پیمان کنترل مهاجرت غیرقانونی و نیز ضدتروریسم، جهت متقاضیان گذرنامه در همان کشور مطبوع، اطلاعات فردی و اثرانگشت درون چیپ های درون جلد گذرنامه، ثبت و ذخیره شده است تا مسافران هنگام ورود به کشورهای مقصد، درگیر بروکراسی کنترل اثرانگشت نباشند. عده ای از حقوقدانان مانند علیرضا دقیقی که پرونده های زیادی در این مورد داشته یا با این عنوان از نزدیک برخورد کرده هست، اعتقاد دارند که در مورد عنوان اثرانگشت قانون گذاری صورت نگرفته و انجام این کار به هیچ عنوان قانونی نیست و این عنوان آن قدر مهم است که باید به عنوان یک عنوان امنیت ملی به صورت فوق العاده بررسی شود، لیکن از این طریق می توان به آسانی سوءاستفاده های بسیار زیادی انجام داد. به همین علت عنوان دریافت اثرانگشت عنوان بسیار مهمی است که متاسفانه خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

اثرانگشت در بعضی موارد مجوز قانونی ندارد

علیرضا دقیقی با بیان این که دریافت اثرانگشت قانونی نیست، گفت: این که بگوییم این عنوان غیرقانونی هست، درست نیست، بلکه باید بگوییم این عنوان قانونی نیست، یعنی قانون گذار مجوز انجام این کار را صادر نکرده است و البته مسأله امنیتی بسیار زیادی دارد. همان طور که می دانیم اثرانگشت منحصربه فرد است و به همین علت اثرانگشت باید یک مرکز جامع داشته باشد آن هم در اداره ثبت احوال تا اسکن ها را با دایرکتوری خود تطبیق بدهد و بعد فقط تایید کند، نه این که ثبت کند. ولی صرف نظر از این که کمیسیون چیست، الگویی که اثرانگشت به دست می دهد، منحصربه فرد است و شما در هر حالتی اثر انگشت تان یک جور است و در هر حالتی هیچ فرقی در الگوی اثرانگشت ظاهر نمی شود، در نتیجه اثرانگشت موضوعی بسیار امنیتی و خاص و چالش برانگیز است.

تمام اثرانگشت هایی که از افراد و شرکت های متفاوت دریافت می شود باید در قالب آیین نامه ٢٧٠٠٠ باشد، یعنی امنیت شبکه در قالب آن پروتکل باید به شرکت ثبت احوال انتقال یافته شود و این شرکت باید واسط باشد، به واسطه محافظت از نرم افزار هایی که شرکت ثبت احوال اعلام می کند. در ادامه، آن نقاط را از اثرانگشت برمی دارد و انطباق آن اثرانگشت را شرکت ثبت احوال اعلام می کند، نه اثرانگشت فرد. شما هنگامی که به دفترخانه می روید، اثر انگشت تان تایید کننده دیتابیس شرکت ثبت احوال هست، نه اثرانگشتی که اپراتورهای شرکت های مخابراتی از افراد جمع می کنند.

خطر دزدی اثر انگشت

فاجعه ای در راه است

این حقوقدان با اشاره به این عنوان که دریافت اثرانگشت از افراد در شرکت های متفاوت منجر به سوءاستفاده می شود و فاجعه به بار می آورد، گفت: اثرانگشت هایی که اکثرا از افراد اخذ می شود در داخل فرم اطلاعات فردی جمع آوری می شود و اثرانگشت در دیتای خودش باقی می ماند تا شرکت برابر ثابت کند که کالای موردنظر را به فردی که فرم اطلاعات شخصی و اثرانگشت آن موجود هست، فروخته هست. این اطلاعات در محلی مانند یک هارد ذخیره می شود. این هارد پردازشش در یک سی پی یو است و آن سی پی یو یک تونل دارد و از این طریق وصل می شود به افرادی که می توانند به آن در خارج از کشور دسترسی داشته باشند. مشکلی که درحال حاضر در دنیا وجود دارد این است که اثرانگشت ها را همه دارند ولی نمی دانند این اثرانگشت متعلق به کیست.

برخی حقوقدانان نسبت به سوءاستفاده احتمالی از انگشت‌نگاری هشدار می‌دهند و معتقدند این مسأله مرتبط باموضوع امنیت ملی است و باید بررسی شود

وقتی ما این دیتابیس را به صورت تصویر درمی آوریم یک فاجعه به بار می آید. به طور مثال من تعجب می کنم که نامزد انتخابات هنگامی که جهت عضویت به وزارت کشور مراجعه می کند، اثرانگشت خود را وارد می کند. تعجب من هم به این علت است که ممکن است با این اثرانگشت به گوشی، کامپیوتر و بسیاری از اطلاعات دیگر خود ورود پیدا کند. در برابر فردی که این اثرانگشت را می گیرد به آسانی می تواند از این اثرانگشت یک سند درست و در جای دیگر از آن استفاده کند. با این وجود، این پرسش پیش خواهد آمد که ما آیا باید این اثرانگشت را در اختیار دیگران بگذاریم. در امضا این طور نیست، لیکن امضا براساس امواجی که از مغز افراد صادر می شود، صورت می گیرد و امضایی که افراد جهت کاری انجام می دهند، با اثرانگشت تفاوت بسیاری دارد. بنابراین گرفتن و جمع آوری اثرانگشت فاجعه ملی است و نمی دانم آیا ما به آن توجهی نمی کنیم، در نتیجه اخذ اثرانگشت به هر نحو مجوز قانونی ندارد.

سوءاستفاده از اثرانگشت افراد در فرم های اطلاعات شخصی

این وکیل دادگستری با بیان این عنوان که می توان به آسانی از اثرانگشت در فرم های اطلاعات شخصی سوءاستفاده کرد، افزود: ما جهت کارهایی که انجام می دهیم باید جوابی داشته باشیم. اپراتورهای گوشی پاسخشان این است که من می خواهم کالا را به شما بدهم و باید در برابر آن هم رسید داشته باشم و قرارداد دو طرفه هست. ولی باید توجه داشته باشید که شما دفترخانه هم می روید از شما اثرانگشت می گیرند. ما می گوییم که اثرانگشتی که در دفترخانه می گیرند با اثرانگشتی که در شرکت ها از شما می گیرند، تفاوت دارد، لیکن دفترخانه از دیتابیس استفاده و کنترل می کند که شما همان فردی هستید که در دیتابیس آن شرکت وجود دارد یا خیر. حالا فرض کنید یکی از شرکت های مخابراتی یا شرکت های دیگر یا هر کسی که اثرانگشت می گیرد، یکی از دیتابیس هایش لو برود به طور مثال کارمند با رئیسش دعوا شود و چند تا از هاردها را بردارد و کپی کند و دوباره سر جایش بگذارد، با این کار یک فاجعه رخ می دهد و تمام دیتابیس های افراد هم به این طریق لو می رود و با این کار این فرد نه تنها دیتابیس افراد دیگر را دارد، بلکه اطلاعات شخصی آنها مشمول بر کدملی، محل تولد، هویت آن فرد و آدرس منزل او را دارد.

خطر دزدی اثر انگشت

به همین علت این پروژه باید در شورای امنیت ملی مطرح شود تا مشخص شود چه فاجعه ای رخ داده هست، یعنی واقعا باید یک جلسه فوق العاده تشکیل شود و در این جلسه تمام این دیتابیس ها شناسایی شود و آنها را از بین ببرند. شما فرض کنید که یک نفر قصد داشته باشد از این اطلاعات سوءاستفاده کند و آنها را به فروش برساند. این اطلاعات میلیاردها ارزش دارد و با این کار می تواند پول هنگفتی به جیب بزند. حالا فکر کنید که این اطلاعات در داخل مجموعه ای ثبت می شود که سی پی یو کشور تولید کننده آن جهت کشوری که در آن زندگی می کنید، نیست.

زیر بار ثبت اثرانگشت نرویم

دقیقی با بیان به این عنوان که اگر نخواهیم این عنوان را تنها به اوپراتورهای مخابرات محدود کنیم، می توانیم به حقوق ماهانه و کارت هدایایی که بعضی از نهادها به کارمندان خود می دهند و در برابر از آنها امضا و اثرانگشت دریافت می کنند، اشاره کنیم، گفت: ما نباید جهت دریافت چیزی این کار را انجام دهیم. نمونه این اتفاق جهت من رخ داد و یکی از شرکت های مخابراتی برایم سیم کارتی را فرستاد و از من خواست که اثر انگشتم را در پایین قرارداد بزنم و من درنهایت این کار را انجام ندادم و کار ما به شرکت تنظیم مقررات کشیده شد.

در آن جا صحبت هایی مطرح شد و در ادامه گفتند که طرفین عقد قرارداد یعنی هم سرویس دهنده و هم من باید این قرارداد را امضا کنیم که من قبول نکردم و گفتم فردی که مدیرعامل شرکت مخابراتی است باید تمام قراردادها را امضا کند. آیا تا به حال پیش آمده که هنگامی که از یک سوپرمارکت یک کالایی را می خرید در ازای آن اثرانگشت دهید؟ بعد در این جا این پرسش پیش خواهد آمد که آیا بعضی از شرکت ها باید جهت تحویل بعضی از کالاها به شما اثر انگشت تان را بگیرند؟ من هنگامی که یک ساختمانی را می سازم براساس معماری که آن سازه دارد می دانم که چگونه آن بنا را ساخته ام. تمام سی پی یو ها در دنیا در دست یک سری شرکت هایی هستند که همه آنها آمریکایی اند، یعنی این سیستم ها آمریکایی است و اگر تولیدکننده سی پی یو باشند، فقط در کشور آمریکا هستند و آمریکایی ها می توانند این سی پی یوها را استفاده کنند.

اگر سامسونگ یک سی پی یو جهت گوشی می گذارد، باز هم تولید کننده آن آمریکایی هست. درنهایت باید بگوییم که ما در مورد دریافت اثرانگشت خلأ قانونی داریم، لیکن هر کاری را که بخواهیم انجام دهیم، باید قانون داشته باشد وگرنه نمی توانیم کاری انجام دهیم.

وقتی هویت افراد احراز شده است نیازی به گرفتن اثرانگشت نیست

محمدصالح نیکبخت وکیل پایه یک دادگستری

همان طور که می دانید جرم انگاری در موارد متفاوت مطابق اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها اعمال می شود. براساس اصل حاکمیت اراده و اصل قانونی بودن جرم و مجازات که از افتخارات رنسانس است (این علی رغم نظر عده ای است که گمان می کنند رنسانس صرفا در زمینه صنعت تاثیرگذار بوده است) جرم به موضوعی گفته می شود که در قانون پیش از ارتکاب آن عمل، تعیین شده است و مجازات هم برایش مشخص شده است باشد.

گرفتن اثر انگشت در نهادهای متفاوت بخش شخصی و دولتی از این منظر غیرقانونی نیست و جرم به حساب نمی آید. البته که عنوان در این شرایط زیاد شبیه یک طنز تلخ می ماند. با این توضیح که اگر دختر و پسر جوانی بعد از ازدواج بخواهند از تسهیلات وام ازدواج استفاده کنند باید جهت گرفتن وام ١٠ میلیون تومانی از هفت خان رستم عبور کنند ولی جهت مبالغ عجیب وغریب بعضی از بانک ها و موسسات مالی به افراد وام اعطا می کنند و کمترین مشکل هم به این افراد وارد نمی شود.

از سوی دیگر در مواردی دیده شده است جهت دادن یک کارت هدیه ١٠٠ هزارتومانی از افراد شرکت ها و ادارات متفاوت اثر انگشت می گیرند. این مسأله عملا توهین به شخصیت آن افراد به حساب می آید و در شرایطی که هویت این افراد احراز شده است دیگر لزومی به گرفتن اثر انگشت نیست.

البته این عمل غیرقانونی نیست، چراکه هنگامی که افراد به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه می کنند و سند تک برگی منزل ارزش را می گیرند یا وکلای دادگستری پرونده مورد محاکمه را می خوانند براساس دستور مراجع و جهت آن که افراد ادعای عدم تحویل سند یا پرونده را مطرح نکنند، از آنها امضا و اثر انگشت گرفته می شود.

وقتی کسی به اداره و موسسه مراجعه می کند و در آن جا در برابر تحویل سند یا شی خاص از او امضا یا اثر انگشت می گیرند، اقدام غیرقانونی صورت نگرفته ولی اصرار بیش از حد به این مسأله می تواند حس عدم اعتماد را در مردم القا کند. با این وجود، این عمل نه تنها غیرقانونی نیست، بلکه در پاره ای موارد مهم به نظر می رسد.

گرفتن اثر انگشت از افراد در ادارات و شرکت های متفاوت دولتی یا عمومی (مانند شهرداری ها) که این روزها به صورتی درآمده که نوعا بدون توجه به باسوادبودن افراد و این که آنها می توانند امضای خودشان را پای برگه درج کنند، نوعی بی احترامی به شخص و بی اعتمادی به سواد افراد به حساب می آید. این امر که در سال های اخیر گسترش بیشتری پیدا کرده هر چند ممکن است جهت اطمینان خاطر کارمندان و مسئولان نهادهای فوق مورد نیاز به نظر برسد، به نوعی اجرای دستورات مقام های مافوق است.

ظاهرا آنان به این جهت این کار را انجام می دهند که چون امضا قابل جعل هست، اثر انگشت هم اخذ می شود. درحالی که جهت افراد بی سواد گرفتن اثر انگشت مهم هست، در مورد افراد باسواد صرف امضای فرد و احراز هویت از او که گیرنده سند یا امضا کننده همان شخصی است که سند یا کالا به او تحویل داده شده، کافی است و نوعا و از نظر فنی هیچ کس نمی تواند امضای شخص دیگری را جعل کند ولی مسئله این جاست که اگر جعل صورت گیرد، پیگیری به آن و پیگیری صحت و سقم فرد مشخص، نیازمند اخذ نظر کارشناسی است و شاید جهت دوری از این امر است که اثر انگشت از همه افراد اخذ می شود که به نظر اینجانب در این گونه موارد و به خاص گرفتن اثر انگشت از افرادی که هویتشان احراز شود و دارای سواد خواندن و نوشتن نیز هستند، نوعی بی احترامی اخلاقی به شهروندان تقلی می شود و مورد نیاز به نظر نمی رسد.

اخبار اجتماعی – شهروند

واژه های کلیدی: انگشت | استفاده | استفاده | اطلاعات | اثر انگشت | اثر انگشت | تحویل گرفتن | انگشت نگاری


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار